Nota Editor : Adlil Rajiah ialah seorang ibu yang sangat
menjaga isu-isu parenting. Beliau banyak berkongsi di blog beliau. Di bawah ini ialah
perkongsian real yang beliau dapat daripada Doktor Sherine, seorang Doktor
Pakar Child Psychiatrist di Hospital Gleneagles, Pulau Pinang. Sesuai untuk
parents yang mempunyai anak berumur 0-2 tahun.
1. Biasakan & Kerapkan Bawa
Anak Main Pasir, Buih, Rumput & Plastesin.
Kalau boleh biar dia sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia
exposed dan touched dengan texture pasir, rumput, buih, etc. Benda-benda tu
sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak.
2. Don’t Expose Too Much Things
In A Box.
‘Things in a box’ itu macam TV, iPad, tablet, phone, games, etc.
Yang ni paling ngeri.
Aku tengok sendiri dengan mata kepala aku, masa pergi special
school Dr Sherine tu, ada seorang budak Australian ni. Umur baru 4 tahun. Jari
tangan dia, kaki dia, lutut dia; semacam tak normal. Tak tahu nak describe
macam mana.
Tapi korang nak tahu apa sebab dia jadi macam tu?
Sebab too much exposed to computer light and touch screen!
Sebab too much exposed to computer light and touch screen!
Tak sangka boleh jadi gitu kan. Mak dia exposed budak tu main
Ipad sejak lahir tau T_T
Aku borak dengan mak budak tu, sampai nangis-nangis makcik tu
cerita kat aku. Dia cakap saraf-saraf anak dia dah rosak. Sebab tiada
rangsangan dan kurang latihan pergerakan masa kecil.
Patutnya masa kecil kan, baby aktif nak meniarap la, nak
merangkak la, nak melompat-lompat la, kan? Tapi sebab parents dia terlalu busy,
dan diorang tiada pembantu rumah, so dia bagi je la baby tu leka dengan iPad
24/7!
So, bila anak dia dah umur 4 tahun ni, baru nak pergi kelas
pemulihan. Belajar lompat, belajar meniarap, belajar merangkak. Kesian kan?
Sampaikan diorang tak bagi keluarkan apa-apa gadget depan budak
tu. Ada sekali tu, phone aku ada SMS masuk, so aku nak keluarkan la dari beg.
Nak check SMS kan. Tiba-tiba, Dr Sherine cakap kuat-kuat,
“No handphone in front of Alex! No handphone in front of Alex,
please!”
Gitu. Takut aku.
Aku ada minta komen Dr Sherine tentang gadget ni. Sebab aku pun
selalu je tengok Boboiboy dengan Haikat di iPad. Hehehe. Ini jawapan Dr
Sherine,
“Tiada masalah kalau nak tengok benda in a box ni (iPad, TV,
Phone). But make sure not more than 10 minutes at a time”
“Never leave the child and iPad alone. Watch with him. Tengok
Boboiboy sama-sama dengan dia, interact dengan dia. For example, kita cakap; Oh
Boboiboy is wearing a red cap. Oh there, Boboiboy plays badminton with his
friends! Sentiasa interact dengan dia while watching”
“It’s a good sign when he want to watch iPad, he asks you to
join him. But bad sign when he doesn’t want anyone to disturb or join him while
he’s watching. Itu petanda buruk. So always always always be with him and
interact with him while watching”
Ini bahasa mudah untuk faham kenapa iPad, TV, phone, games tak
elok untuk perkembangan anak-anak. Menurut Dr Sherine :
Bila kita tengok iPad, mata kita tertumpu pada 1 level sahaja.
Tiada pergerakan ‘rolling’ oleh mata. So, bila too much iPad, that means no
eyes nerves stimulation. So, lama-lama pandangan anak itu tak luas. So, brain
dia pun tak boleh fikir dengan luas/kreatif. So, parents digalakkan supaya
banyak stimulate mata baby.
How?
Bawa keluar rumah.
Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes. Bawah, tunjuk grass, tunjuk
cat, tunjuk flowers. Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam
rumah. Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu. Flash huruf A kat atas,
supaya anak dongak ke atas. Pastu, flash huruf B ke bawah pulak. Pastu, flash
huruf C sebelah kiri. Huruf D sebelah kanan. Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada ‘rolling’ eyes movement. So,
bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu, saraf mata dirangsang
dengan baik. So, brain development pun berlaku dengan baik.
3. Stimulate Their Imitation Skills.
Imitation skills ini ialah kebolehan mengikut atau meniru apa
sahaja perkara yang dilihat sekeliling. Contoh, kalau anak nampak kita clap
hands, dia pun ikut clap hands. Camtu.
Dr Sherine kata, ini masalah terbesar budak-budak sekarang. Lack
of imitation skills.
So, vocab kurang, otak lambat pick-up, etc. Because language and
speech is also an imitation skill, attitude pun immitation skill, cara berfikir
pun imitation skill, dan semua-semua tu pun related to brain development.
Jadi, parents digalakkan buat kaedah-kaedah macam ini :
·
Say a word, dan suruh
anak ulang.
·
Lukis satu simple
drawing, dan suruh anak tiru.
·
Buat mimik muka macam
nangis, senyum, gelak, marah dan suruh anak tiru.
·
Buat satu kerja mudah
macam susun bantal atas katil, susun buku di rak, dan suruh anak ikut.
·
Nyanyi satu lagu, dan
suruh anak ikut nyanyi.
·
Dance mengikut muzik,
dan suruh anak tiru step yang kita buat.
·
Buat satu pergerakan
macam merangkak, melompat, mencangkung, bergolek, dan suruh anak buat sama.
Oh satu lagi, Dr Sherine cakap, pergerakan merangkak ialah
sangat-sangat bagus. Sebab dia melibatkan seluruh anggota badan, dari kepala ke
hujung kaki.
Dan menurut kajian, baby yang mengalami fasa merangkak yang lama,
dikatakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding baby yang merangkak
sekejap atau tak merangkak langsung (terus boleh berjalan).
Part ini aku terkedu, sebab Haikal memang tak merangkak
langsung. Dia tu kan dulu lepas meniarap, terus duduk. Lepas duduk, terus
berdiri dan berjalan.
Tapi takpe, Dr Sherine kata masih belum terlambat. So, sekarang
hari-hari aku suruh Haikal jadi tiger. Sebab nak suruh dia merangkak. Kahkah.
Bila anak jadi tiger, mak pun kena jadi tiger juga ok.
Imitation skill, ingat tu.
4. Banyakkan Concept Toys Berbanding Mainan Superheroes,
Monsters, Etc.
Concept toys tu macam ABC 123 blocks, Lego, animals (yang
realistik dan senang recognize), shape blocks, vehicles, colour blocks, etc.
Sebab benda-benda ni boleh tambah vocab anak. Plus, boleh
belajar sambil bermain.
Dr Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak realistik.
Macam barbie doll, superheroes dalam TV, monsters, etc. Sebab masa bermain, dia
tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia. Takut dia terlebih taksub dengan
dunia yang fantasi tu pulak. Macam tak elok sangat la kan.
5. Bila Nak Ajar Anak Bercakap, Ajar Word Dulu. Avoid Sentence.
Contoh macam kalau kita pergi zoo, kita nak tunjuk elephant kat
anak. Better cakap,
“Elephant!”
bukan
“That is elephant!”
atau
“Wow, you see that big elephant?”
bukan
“That is elephant!”
atau
“Wow, you see that big elephant?”
Unless, kalau anak dah hafal animals tu semua, so boleh ajar
sentence dengan adjective pulak. Contoh,
“Tall giraffe. Big elephant. Beautiful butterfly. Yellow bird.”
Avoid guna perkataan ‘The, this, that, and, with, etc’.
Direct je cakap “Big tiger. Beautiful bird.”
Direct je cakap “Big tiger. Beautiful bird.”
Ajar word by word. Nak ajar budak bercakap, kena slowly dan
repetitively. Bila nak bagi arahan pun sama. Sebut perbuatan itu sahaja.
Without a complete sentence. Contoh,
“Eat”
bukan
“Come and eat”
atau
“You must eat”
bukan
“Come and eat”
atau
“You must eat”
“Sit”
bukan
“Come and sit beside Mama”
atau
“Sit and keep quiet”
bukan
“Come and sit beside Mama”
atau
“Sit and keep quiet”
Lama-lama, budak tu akan cepat recognize, which one is noun,
adjective, verb, etc. Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat
sentence.
6. Kalau Budak Takut Strangers, Ask Them To High-5. Avoid Salam,
Hug or Kiss.
Biasanya budak yang takut strangers ni sebab dah banyak kali
trauma atau ada bad experience each time jumpa strangers.
Contoh budak yang selalu sakit. Banyak kali jumpa doktor/nurse
yang asyik cucuk atau bagi ubat. So, bila jumpa strangers mana-mana pun, dia
expect orang tu akan buat apa-apa kat dia. So, macam fobia camtu la kan.
Untuk overcome benda ni, Dr Sherine suggest; bila jumpa je
sesiapa yang anak tu takut, suruh orang tu High-5 dengan anak kita. Biasanya
kalau kita jumpa kawan ke saudara mara ke, mesti diorang nak peluk cium salam
anak kita kan? So, kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi orang
salam peluk terus. Suruh High-5 dulu. Kalau orang tanya kenapa, jawab ikut
style nigga. Yaw yaw yaw
Menurut Dr Sherine,
High-5 is very powerful.
Dia boleh ubat mentaliti anak within seconds. Bila kita High-5,
akan berlaku sentuhan dalam beberapa saat. Dan budak tu akan realize yang orang
tu tak merbahaya. So, lepas tu, dia akan ok la dengan orang tu.
7. Bila Anak Buat Salah; Explain, Instead of Marah.
Macam kalau anak main marker pen, conteng satu rumah. Hoih, mahu
tak hangin kan?
So, Dr Sherine kata, instead of marah-marah membebel tak tentu
pasal, better explain clearly kat anak tu; kenapa benda yang dia buat tu salah.
Ingat, anak tu tengah exploring his world, bukan saja-saja nak
cari pasal dengan kita. Lagi satu, setiap kali explain atau bercakap dengan
anak, make sure mata kita dengan dia satu level.
Melutut depan anak. Jangan cakap atau marah sambil berdiri. Anak
jadi bertambah takut. Nanti dia tak absorb pun apa yang kita nak sampaikan.
Kalau anak baring, kau pun kena baring. Punya gigih nak mata
satu level tadi kan -..-
8. Overly-Attached To One Person Is Not A Good Sign.
Contoh macam anak tu rapat dengan mak sahaja. Dengan ayah, tak
seberapa rapat. So, itu petanda tak bagus. Something wrong with his
self-esteem. So, kena biasakan dia rapat dengan semua orang. Especially, family
members.
9. Bila Bermain, Follow His Interest.
Kalau anak nak main ball, jangan tiba-tiba korang nak ajak dia
main basikal. Kalau anak nak melukis, jangan korang nak ajak dia main ball.
Ikut kehendak anak ketika itu.
Sebab brain development akan berlaku pada tahap maksima bila
budak tu betul-betul interested dan happy buat sesuatu perkara. Lain la kalau
anak minta nak main benda bukan-bukan. Haruslah dimarahin dong.
10. Bagi Pilihan Jawapan Untuk Enhance Communication Skill Anak.
Contoh bila kita bertanya sesuatu kat anak kita, kalau anak diam
je sebab tak tahu nak jawab macam mana, jangan biarkan soalan itu tak terjawab.
Kita yang kena bagi pilihan jawapan kepada anak.
Contoh macam kalau kita tanya,
“Kenapa Haikal menangis?”
“Kenapa Haikal menangis?”
Tapi, Haikal diam sahaja. Mungkin sebab tak tahu nak jawab macam
mana. So, kita bagi la beberapa pilihan jawapan. Macam,
“Haikal jatuh?”
“Haikal sakit perut?”
“Haikal nak ikut papa pergi kerja?”
“Haikal bosan?”
“Haikal sakit perut?”
“Haikal nak ikut papa pergi kerja?”
“Haikal bosan?”
Itu contoh. Even if dia respon dengan sekadar angguk je pun dah
memadai. At least, soalan dah terjawab. Dan lama-lama, dia tahu la nak jawab
macam mana if soalan yang sama diajukan di masa akan datang.
0 Response to "10 Tips Mendidik Anak Oleh Doktor Pakar Child Psychiatrist"
Post a Comment