Gambar Hiasan |
Kebelakangan ini, kisah
seorang individu mendakwa dirinya dianiaya sebuah bank tempatan telah tersebar
meluas menerusi laman sosial.
Atas
dasar nama, mangsa dikatakan memilih Bank Islam untuk menyimpan wang simpanan
namun sudahnya wang yang dikumpul termasuk untuk kegunaan menunaikan ibadah di
Tanah Suci lebur begitu sahaja tanpa mendapat pembelaan sewajarnya.
Untuk
mengetahui kisah sebenarnya, di bawah adalah luahan mangsa:
Bank
Islam – Bukan Bank Pilihan Saya
Sebagai
seorang pengguna beragama Islam, saya amat berbesar hati dan teruja menjadi
pelanggan sebuah bank yang mempunyai perkataan “Islam” pada namanya. Mesti gah
dan tidak menyusahkan pelanggan dan serba-serbinya baik berbanding bank lain
yang belum tentu ‘shariah-compliant’.
Tetapi
apa ada pada nama? Bukan sedikit orang atau organisasi meletakkan perkataan
Islam pada nama organisasi mereka tetapi menjadi topeng untuk melariskan bisnes
mereka.
Pertengahan
tahun ini, saya membuka akaun semasa di Bank Islam setelah mempunyai akaun
simpanan dan akaun pembiayaan peribadi sejak beberapa tahun lepas. Barulah
tembelang Bank Islam terbongkar. Cek berjumlah 5 digit, hasil kerjaya selama
setahun tanpa dipastikan sebabnya telah ‘hilang’.
Pelik.,
setelah kira-kira 3 minggu cek dimasukkan, tiada panggilan dari bank diterima
menyatakan cek bermasalah. Jadi, saya dengan yakin mengeluarkan cek
persendirian tidak melebihi amaun yang ada di dalam akaun simpanan. Alangkah
terperanjatnya kedua-dua cek saya adalah cek tendang!
Bank
Islam bila dihubungi bermati-matian menyatakan saya tidak memasukkan cek ke
Bank Islam. Hanya setelah saya memeriksa dengan syarikat pengeluar cek,
menyatakan cek sudah lama ditunaikan dan saya akan membuat aduan ke Bank Negara
seandainya cek masih hilang, barulah menggelabah kakitangan bank menyatakan cek
memang sudah ditunaikan tetapi tidak dimasukkan ke akaun saya.
Jawapan
apakah ini? Jika saya ada bisnes besar tidak mungkin saya perasan kehilangan
wang sebegitu kecil. Tetapi kerana kerjaya cuma makan gaji, maka apa yang
diperolehi amat berharga.
Bukan
itu sahaja bala dikurniakan oleh Bank Islam kepada pelanggannya. Saya ketika
itu cuma menghitung hari untuk ke Tanah Suci. Dengan jelas dan terang saya
memberitahu satu cek tersebut adalah untuk dimasukkan ke akaun simpanan saya
supaya menjadi belanja di Tanah Suci. Tetapi bila di Tanah Suci, wang di dalam
akaun cuma seratus lebih.
Dua
bulan ‘menghambat’ bank Islam dan aduan ke Bank Negara sudah pun dibuat, saya
meminta permintaan khas kerana kepayahan yang di’hadiah’kan kepada saya ini,
kurangkanlah faedah ke atas pinjaman peribadi saya. Adakah kesusahan ini
disebabkan kesilapan saya. Tetapi dengan angkuh dan tidak rasa bersalah, Bank
Islam membalas email saya menyatakan kadar faedah pinjaman TIDAK DAPAT
dikurangkan. Malah dicadangkan membuat pinjaman lagi dengan Bank Islam.
Jadi
… SEGALA KESUSAHAN YANG DITERIMA OLEH SAYA KERANA KESILAPAN BANK ISLAM ADALAH
PERCUMA??????
Untuk
sahabat yang membaca status ini, jadikan iktibar. Dewasa ini, perkataan ISLAM
didalam organisasi adakalanya cuma pelaris bisnes, semangat ISLAM tidak dijiwai
dan diterapkan. Janji untung, agama boleh dijual-beli.
Jika tidak keberatan, mohon SHARE dan VIRALkan.
Jika rasa tidak perlu, saya tidak memaksa. Saya berharap anda semua mengambil iktibar..
Jika tidak keberatan, mohon SHARE dan VIRALkan.
Jika rasa tidak perlu, saya tidak memaksa. Saya berharap anda semua mengambil iktibar..
Bersama
luahan di atas, disertakan beberapa bukti bagi menyokong dakwaan mangsa iaitu
salinan jawapan emel yang diterima daripada kakitangan bank terbabit dan
laporan polis yang telah dibuat.
Difahamkan wang yang hilang
secara ‘magik’ dalam laporan polis di atas, akhirnya dikembalikan semula
selepas didesak berkali-kali.
Dalam
pada itu, amat memeranjatkan apabila ruangan komen sebuah portal yang
memaparkan kisah ini dipenuhi dengan perkongsian pengalaman daripada orang lain
yang berasakan mereka atau orang terdekat dengan mereka juga pernah ‘dianiaya’
Bank Islam.
Di
bawah kami siarkan cuma enam daripadanya.
Sehubungan itu kami
berasakan Bank Islam wajar menjawab keluhan pelanggan-pelanggan ini menerusi
satu kenyataan rasmi memandangkan perkara di atas sudah pun menjadi viral
dan menjejaskan nama bank yang membawa bersamanya satu perkataan suci dan
disegani iaitu ISLAM.
Penyiaran
cerita ini tidak bermakna Bank Islam mempunyai mutu perkhidmatan yang rendah
sebaliknya mungkin ada penjelasan munasabah yang tidak diketahui pelanggan
mereka dan (sekiranya ada) maka ia perlu dijelaskan bagi menjawab
kekeliruan yang telah timbul.
Sumber : mynewshub
0 Response to "PANAS.. Kisah Pelanggan Dakwa Dianiaya Bank Islam Jadi Viral"
Post a Comment